Pewność siebie – jak ją budować? Wnioski warsztatowe

część – #2

 

„Pewność siebie nie może opierać się na przekonaniu, iż jest się akceptowanym przez innych.”

Mark Twight – jednym z czołowych amerykańskich alpinistów

Dowiesz się: na podstawie wypowiedzi uczestników warsztatów treningu mentalnego Głowa Rządzi Biegaczem prezentuję kolejnych dwanaście strategii budowania pewności siebie. W jaki sposób ją wzmacniać?

Korzyści: zwiększenie efektywności własnej, rozwój osobisty, budowanie pewności siebie

Przybliżony czas czytania: 3 min

 
Jesteśmy już po kolejnym warsztacie z cyklu Głowa Rządzi Biegaczem. Tym razem rozmawialiśmy o koncentracji w sporcie. Na co ma wpływ, jak przyczynia się do osiągania wysokiej efektywności nie tylko podczas rywalizacji sportowej ale również w życiu osobistym. Podczas warsztatów przekazaliśmy również wiele sposobów jak ją trenować i wzmacniać. Mam nadzieję, że każdy znalazł tam coś dla siebie.

Tymczasem obiecana przeze mnie druga część sposobów budowania pewności siebie. Zebrana podczas poprzednich warsztatów. Wprowadziłeś już jakąś radę z poprzedniego wpisu?

Postaw na nawyki, a nie silną wolę. Buduj procesy, rutynowe działania. Niech wtopią się w codzienność, niech staną się częścią Ciebie.

Rób to co kochasz. Pasja jest tym co odróżnia wirtuozów, artystów od reszty. Odnajdź ją i pielęgnuj – codziennie, tak jakbyś hodował delikatną roślinę.

Myśl pozytywnie, ale pozostań realistą. Bujanie w obłokach jest dobrym początkiem do katastrofy. Budujemy nierealne oczekiwania, które prędzej czy później nie mają szans na powodzenie. Ból niepowodzenia, a tym samym obniżenie poczucia własnej wartości jest tym większy im większe zbudowałeś oczekiwania.

Buduj szczegółowy plan realizacji celu. W jaki sposób osiągniesz to czego pragniesz? Jeśli nie posiadasz planu, to jak chcesz budować pewność siebie?

Pozyskaj rzetelne źródło informacji zwrotnej. Bądź otwarty na szczerą ocenę innych. Nawet kiedy masz inne zdanie bądź otwarty. A co jeśli to prawda? W jaki sposób mogę być doskonalszy? Pewność siebie budujemy na realnej ocenie i szczerym obrazie samego siebie. Jeśli będziesz oszukiwał samego siebie poszukując informacji tylko takiej, która Tobie odpowiada prędzej czy później spotkasz kogoś kto pokaże Ci inną stronę. Będziesz gotowy na tą gorzką chwilę?

Zwracaj uwagę na to jak wygląda Twój dialog wewnętrzny. Co do siebie mówisz? Pozytywny dialog wewnętrzny, zorientowany na cel, osadzony w teraźniejszości. Nie negatywne wspomnienia, rozpamiętywanie przeszłości lub iluzje przyszłości. Przyciągaj pozytywność, energię i uśmiech.

Naucz się rozpoznawać i kontrolować własne emocje. Te potrafią nas uprowadzić na boczne tory. Zamiast robić swoje kręcimy się w kółko. Rozpamiętujemy to na co nie mamy wpływu. Pozostajemy w przeszłości, której już nie zmienimy. Po co? Kreuj przyszłość, będąc w teraźniejszości, a przeszłość niech będzie cennym źródłem wiedzy i wniosków na podstawie doświadczeń.

Daj sobie prawo do popełniania błędów – „jeśli chcesz być dwa razy lepszy popełniaj cztery razy więcej błędów”. Błędy określają poziom Twoich umiejętności. Przeciwności logu nie kształtują charakteru, lecz go ujawniają.

Zadbaj o swój wygląd fizyczny – ćwicz, trenuj … Kiedy czujesz się silny, idziesz sprężystym krokiem, patrzysz na swoje wyćwiczone ciało możesz poczujesz się pewnym siebie.

Zadbaj o swój poziom energii. Zmęczony? Działasz na oparach? Twoja ocena sytuacji może być niewłaściwa. Stąd pochopne działanie, nieprzemyślane, automatyczne, nawykowe reakcje. One prowadzą do przypadkowych wyników i zmniejszenia pewności siebie. Energia + dobrze działające procesy (zdrowe, efektywne nawyki) są kluczem do osiągania ponadprzeciętnych rezultatów.

Zaufaj swojemu instynktowi. Niekiedy warto wyłączyć głowę. Nie jesteśmy dobrzy w przewidywaniu przyszłości. Tworzymy ją na podstawie wyuczonych schematów. Dlatego jeśli do tej pory nie osiągałeś tego czego chcesz może warto posłuchać intuicji?

Angażuj się w to co jest dla Ciebie ważne. Niezbędna znajomość swoich wartości.

Materiały źródłowe:

  1. Na podstawie warsztatu Głowa Rządzi Biegaczem – budowanie pewności siebie w sporcie
Autor wpisu: Autor: Remigiusz Kinas, coach ICF/ACC (specjalizacja – coaching efektywności), trener przygotowania mentalnego, wieloletni manager. Pracuje ze sportowcami oraz liderami. Pasjonują go tematy związane z optymalnym funkcjonowaniem, metodami wprowadzania trwałych zmian, zdrowych nawyków, strategiami motywacji, samokontroli, silnej woli. Aktywnie uprawiający biegi długodystansowe. Prowadzi swój blog o efektywnych strategiach w rozwoju osobistym – pozagranice.pl.