Pewność siebie – jak ją budować? Wnioski warsztatowe

część – #1

 

„Zwracaj swoją twarz w kierunku słońca, a nigdy nie zobaczysz cienia.”

Helen Keller – amerykańska głuchoniewidoma pisarka, pedagog i działaczka społeczna

Dowiesz się: na podstawie wypowiedzi uczestników warsztatów treningu mentalnego Głowa Rządzi Biegaczem prezentuję dwanaście strategii budowania pewności siebie. W jaki sposób ją wzmacniać?

Korzyści: zwiększenie efektywności własnej, rozwój osobisty, budowanie pewności siebie

Przybliżony czas czytania: 3 min

 
Co miesiąc spotykamy się na niezwykłym treningu. To nic innego jak ćwiczenie mięśnia … ale tego w głowie. Tym razem, w ramach warsztatów Głowa Rządzi Biegaczem, rozmawialiśmy o budowaniu pewności siebie. Skoro jest ona tak ważna to jak ją wzmacniać?

Praktyka i doświadczenia najważniejsze. W trakcie warsztatów zapytaliśmy naszych uczestników jak budują pewność siebie. Co nam poradzili? Zebrałem wypowiedzi oraz wnioski z dyskusji. Dzisiaj publikuję pierwszą część. Druga już za tydzień. Zapraszam!

Wyznaczaj realistyczne cele – przekuwaj je na małe, regularnie wykonywane czynności. Pewność siebie buduj stopniowo, systematycznie i konsekwentnie. Wielokrotnie jeszcze doświadczysz wzlotów i upadków. To normalne. Ważne jednak będzie to na czym się skoncentrujesz. Tego właśnie będziesz miał najwięcej.

Wyciągaj wnioski, analizuj swoje działania. Koncentruj się na nauce i doskonaleniu. Przenieś punkt koncentracji z obszarów braku kontroli na obszary wpływu.

Pozytywnie wspominaj sukcesy. Dzięki jakim umiejętnościom osiągnąłeś cel? Świętuj, świętuj i jeszcze raz świętuj nawet małe zwycięstwa. Niech świętowanie stanie się nawykiem.

Praktykuj trening wyobrażeniowy. Najpierw zobacz, później osiągnij. Trening wyobrażeniowy pomoże urzeczywistnić, to co może spotkać Ciebie po drodze. Im więcej zobaczysz tym szybciej zareagujesz i będziesz miał więcej czasu, aby stworzyć plan awaryjny. Wtedy na wypadek zajścia sytuacji X zastosuj z góry opracowaną strategię Y.

Jestem ok i inni są ok. Sami siebie definiujemy. Inni dostarczają jedynie cennej informacji zwrotnej. A co jeśli tylko krytykują? Pamiętaj krytykom nie wznosi się pomników.

Podejmuj wyzwania i wychodź poza strefę komfortu (rozszerzaj swoją strefę). Trenuj niewygodę w czasie spokoju. Takie podejście przyniesie wygodę w trudnych sytuacjach.

Pracuj nad mową ciała, kontroluj sylwetkę – wyprostowany, pewny krok, oparcie na nogach, wypięta klatka piersiowa, uniesiona głowa. Nie musisz chować się po kątach.

Buduj wiedzę o tym, co robisz. Zrozum dyscyplinę, środowisko, w którym funkcjonujesz. Im więcej będziesz wiedział, tym będziesz bardziej pewny swego. Poświęć czas na naukę i obserwację.

Nagradzaj się nawet za najdrobniejsze sukcesy i osiągnięcia. Choć mała rzecz, która przyniesie poczucie satysfakcji i dobrze wykonanej pracy. Nagroda napędza i daje kopa do działania! Co? Cokolwiek – niech będzie to nagroda.

Znajdź dobrego trenera, mentora, który pomoże Tobie rozwinąć skrzydła. Jeśli nie znajdziesz dobrego … szukaj dalej. Każdy w końcu trafia na swojego mistrza.

Znajdź dobry wzorzec, autorytet – modeluj. Zwróć uwagę na to w jaki sposób się zachowuje, co robi, jak myśli …. Podglądaj i wprowadzaj w swoje życie. Zaadoptuj to co uważasz za najlepsze.

Bądź świadom swoich mocnych stron. W czym jesteś dobry? Wykorzystuj te cechy i wzmacniaj je. Pamiętasz ten wpis? „Budowanie pewności siebie – zacznij od tego„.

Materiały źródłowe:

  1. Na podstawie warsztatu Głowa Rządzi Biegaczem – budowanie pewności siebie w sporcie
Autor wpisu: Autor: Remigiusz Kinas, coach ICF/ACC (specjalizacja – coaching efektywności), trener przygotowania mentalnego, wieloletni manager. Pracuje ze sportowcami oraz liderami. Pasjonują go tematy związane z optymalnym funkcjonowaniem, metodami wprowadzania trwałych zmian, zdrowych nawyków, strategiami motywacji, samokontroli, silnej woli. Aktywnie uprawiający biegi długodystansowe. Prowadzi swój blog o efektywnych strategiach w rozwoju osobistym – pozagranice.pl.